Viikko 1. Intentio, tavoitteet ja luovuuden itsehoitosuunnitelma

IMG 4256

” Maailma on täynnä suuria ihmeitä sille, joka on valmis ottamaan niitä vastaan” – Muumipappa ja meri

Tässä ensimmäisessä workshopissa ja ensimmäisen viikon aikana luomme pohjan valmennukselle, virittäytymällä ja selkeyttämällä aikomuksiamme ja tavoitteitamme. Tutkimme nykytilannetta ja luot itsellesi luovuuden itsehoitosuunitelman.

Viikko 1 sisältö

  • omien tavoitteiden asettaminen, intention tarkennus
  • luovuuden esteiden tunnistaminen, luovuuden tukipilareiden tutkailu
  • mikä innostaa ja inspiroi
  • huolenpitosuunnitelma itselle ja omalle luovuudelle
  • elämän tasapainopyörä
  • luovuuden ja tietoisen läsnäolon tukeminen päivittäisillä harjoituksilla
  • taidepäiväkirjasi aloitus
  • katsauksen siihen, mitä läsnäolon taide – mindful art on

Ennenkuin sukellamme läsnäolon taiteen maailmaan ja katsot ensimmäisen orientaatiovideon, ota alla olevat tarvikkeet lähettyvillesi

Suositellut materiaalit ensimmäiselle viikolle

  • taidepäiväkirja
  • kynä ja värikynät
  • läsnäolon taide – mindful art -harjoituskirjan osa 1
  • vesivärit ja pensseli
  • sakset ja liimapuikko / teippiä

Tästä linkistä voit avata harjoituskirjan ensimmäisen osion ja printata tai pitää sen näkyvillä koneeltasi ja tehdä harjoituksia taidepäiväkirjaasi

Mitä läsnäolon taide – mindful art on?

Läsnäolon taide – mindful art sisältää helppoja tutkimusmatkoja mm. ekspressiivisen taiteen ja mindfulness pohjaisiin harjoituksiin, kuten visualisointeihin, hengitysharjoituksiin, kirjoittamiseen, kuvatyöskentelyyn ja liikkeeseen. Nämä kaikki auttavat vähentämään stressiä ja lisäämään tietoista läsnäoloa. Läsnäolon taiteessa prosessi on lopputulosta tärkeämpi.

“Mindfulness on tämänhetkisen kokemuksemme tietoista ja tasapainoista hyväksymistä. Se on hetkelle avautumista ja sen vastaanottamista. Juuri sellaisena kuin se on, takertumatta siihen ja vastustamatta sitä.” (Sylvie Boorstein)

Tutkimusten mukaan Mindfulness- meditaatio mm. vähentää stressiä, lisää psyykkistä hyvinvointia sekä parantaa aivojen suorituskykyä. Mielen tasolla vaikutukset liittyvät erityisesti ajattelun joustavuuteen, positiivisiin tunteisiin ja tietoisuuteen oman mielen toiminnasta. Tämä tietoisuus vaikuttaa positiivisesti mm. lisäämällä kykyä säännellä tunteita. Fysiologisina vaikutuksina on tutkimuksissa dokumentoitu mm. stressihormonien tason laskua.

Mindfulnessiin ja kehotietoisuuteen perehdymme enemmän viikolla 2.

Käytämme tällä sivustolla evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi.