mielen hyvinvointi

12 Tapaa pitää huolta mielen hyvivoinnista

PIDÄ HUOLTA MIELESI TERVEYDESTÄ 12 vinkkiä

Nyt me elämme aikaa, jolloin mieli kuormittuu tavalla, jota emme ole ennen kokeneet.

Pandemia on lähes jo unohtunut maailman tilanteen muutosten myötä. Kaikki mediakanavat, some ja monet läheiset ihmiset tuuttaavat meille tietoa, pelkoa ja ahdistavia asioita vuorokauden ympäri.

Haluaisinkin, että sinä tiedät, että voit suojella itseäsi pelolta ja negatiivisuudelta. Voit pitää huolta omasta mielestäsi, ja anna tässä sinulle 12 vinkkiä siihen, mitä voit tehdä itsesi hyväksi, jotta voit paremmin. Puhu näistä asioista myös läheisillesi, jos näet, että heitä ahdistaa ja pelottaa.

  1. ÄLÄ JÄÄ YKSIN

 Etsi juttuseuraa, mieluiten ihan livenä tai puhelimessa. Etsi rauhallisia ihmisiä, jotka eivät ole pelon vallassa, vaan osaavat tartuttaa sinuunkin rauhallisuutta.

  1. RAUHOITA MIELTÄSI

Keskity tähän hetkeen. Tee hengitysharjoituksia. Ne vaikuttavat Vagushermoon, joka säätelee meidän tahdosta riippumatonta elimistöämme. Siis suolistoa, aivoja, sydäntä, keuhkoja. Kun keskitymme hengittämään, aivot saavat enemmän happea, suolisto rentoutuu ja syke laskee. Myös verenpaine laskee.

Harrasta. Kaikki harrastukset, jotka vievät ajatukset pois ahdistavista asioista, ovat hyväksi. Liikunta, käsityöt, kaunokirjallisuuden lukeminen ja niin edelleen.

Meditoi. Jos olet valmis kokeilemaan meditointia, niin sillä on aivoihin paljon hyviä vaikutuksia, saman suuntaisia kuin hengitysharjoituksilla. Lisäksi meditoida voi ryhmissä, jolloin yhteenkuuluvaisuuden tunne ja turvan tunne lisääntyy samanhenkisten ihmisten parissa. Jaettu energia on aina tehokkaampaa. Ohjattuja meditaatioita löydät vaikkapa minun FB sivultani Susahuu Art. Pidän lähes joka torstai ohjatun, ilmaisen livemeditaation seuraajilleni.

  1. HYVÄKSY OMAT TUNTEESI

Se, että olemme epävarmoja ja tunnemme pelkoa nykyhetkeä kohtaan, on normaalia. Hyväksy siis oma epävarmuutesi ja muut negatiivisetkin tunteesi. Me olemme ihmisiä, ja kaikki tunteet ovat osa ihmisyyttä. Kieltämisen sijaan voit kuitenkin huomata sen, että erilaisilla keinoilla voimme VAIKUTTAA omiin tunteisiimme ja ajatuksiimme. Tällaisia keinoja opetan mm. NLP ja Intuitiivista Woimaa valmennuksissani.

  1. PIDÄ RUTIINIT

Mielen kannalta on tärkeää säilyttää päivittäiset rutiinit mahdollisimman normaaleina. Tee niitä asioita, joita olet tottunut muutenkin tekemään. Voi olla myös hyvä lisätä uusia mieltä rauhoittavia rutiineja arkeen, varsinkin jos käytät paljon aikaa somen ja muun median seuraamiseen. Silloin voisi olla hyvä vaihtaa media-aikaa johonkin muuhun harrastukseen, joka rauhoittaa mieltä ja auttaa unohtamaan negatiivisen uutisvirran.

  1. ULKOILE

Ulkoilu tekee hyvää sekä mielelle että keholle. Usein kävelykin on eräänlaista meditaatiota, ainakin, jos sen tekee ilman kuulokkeita 😊 Mitä, jos ottaisitkin tavaksi kävelylenkin, jolloin vain kuuntelet ympäröiviä ääniä, annat ajatusten tulla ja mennä, keskityt vain siihen hetkeen, hengittämiseen ja askeliin? Saman voi tehdä varmasti monen muunkin ulkoilulajin kohdalla.

  1. MITEN LAPSESI VOIVAT?

Oletko jutellut lastesi kanssa, miten he voivat tässä tilanteessa ja ajassa? Millaista mediaa ja somevaikutusta he kokevat, entä miten heidän kaverinsa asioista juttelevat? Joskus on hyvä pohtia yhdessä näitä asioita. Ja joskus lapsetkin voivat olla viisaampia kuin uskotkaan, jos he tulevat kuulluksi. Saatat yllättyä, kuinka paljon he voivat antaa meille päin viisautta. Heitä ei myöskään saa unohtaa yksin oman ahdistuksensa kanssa. Varmista, että heillä on kaikki hyvin ja tukea tarvittaessa.

  1. ÄLÄ UPPOUDU MEDIAAN

Ole oikealla tavalla mediakriittinen. Median käyttämisen aikaa kannattaa vähentää, tai ainakin tarkkaan miettiä, mitä kannattaa seurata. Jatkuva uutisvirran seuraaminen ja somessa läsnäolo on turhaa. Tapahtumat voi katsoa vaikka kaksi kertaa päivässä ja lopun ajan viettää itselle hyvää tekevien asioiden parissa. Kannattaa myös pohtia, mitkä ovat niitä luotettavia kanavia tiedon saantiin. Netti on täynnä informaatiota, joista murto-osa on todellista ja luotettavaa. Vaikka sinulla on fiksu kaveri ja sen kaveri, he eivät välttämättä jaa pelkästään puolueetonta ja luotettavaa tietoa asioista. Kaikki me elämme omassa kuplassamme tavalla tai toisella.

Älä myöskään katso uutisointia juuri ennen nukkumaan menoa.

  1. PÄIHTEET EIVÄT HELPOTA

Voi olla, että hetkellisesti koet saavasi helpotuksen ahdistukseen päihteistä. Se ei kuitenkaan ole totta. Kun mielen turruttaa alkoholilla tai muilla päihteillä, ahdistus vain lisääntyy.

  1. OLE ITSELLESI MYÖTÄTUNTOINEN

Anna itsellesi armoa. Sinulla on oikeus ahdistua, pelätä ja suuttua. Mutta älä jää niihin tunteisiin kiinni. Tunne myötätuntoa itseäsi kohtaa. Sinä voit päättää kuinka kauan annat itsesi olla huonoissa fiiliksissä. Hyväksy ajatukset, päätä että tunnet niitä X ajan. Sen jälkeen suuntaa ajatukset johonkin itselle mieluiseen tekemiseen, ja näe kuinka huono fiilis jäi taaksesi, kun jatkat elämääsi. Kuulostaa liian yksinkertaiselta, mutta kokeile. Se toimii.

  1. OTA ETÄISYYTTÄ SOMEEN

 Tämä jo tulikin tuossa aiemmin, mutta somessa ei ole pakko viettää aikaa tuntikaupalla. Some fiideissä tulee yllättävän paljon kaikkea negatiivista vastaan, omasta kuplastasi riippuen. Kun pidät taukoa ruudusta, jää aivoille tilaa lepäämiseen ja rauhoittumiseen.

  1. TARJOA APUA TOISELLE                                                                                           Jos huomaat lähipiirissäsi henkilön, joka kaipaa apua, niin tarjoa sitä.   Juttuseuraa tai fyysistä apua, jos vain jaksat. Kun ihminen auttaa muita, hänen aivonsa alkavat erittää hyvän olon hormoneja ja omakin olo paranee. Tietynlainen yhteisöllisyys on rakennettu meidän geeneihimme.
  1. HAE APUA TARVITTAESSA

             Jos huomaat, ettet itse saa ahdistusta ja pelkoa vaiennettua tai ne valtaavat ison osan päivistäsi, hae ulkopuolista apua. On olemassa kriisipuhelimia, joihin voi soittaa. Netistä löytyy Mieli.fi, joka on kriisikeskusverkoston ylläpitämä sivusto. Nämäkin ohjeet ovat sen pohjalta kirjoitettu. Sieltä löytyy kriisipuhelimen numero ja muuta tietoa.

Jos sinusta tuntuu, että tarvitset akuuttia apua ja mielenterveys on suorastaan vaarassa, varaa aika terveyskeskukseen. Yksin ei kannata jäädä miettimään, ja avun hakeminen ei ole häpeä.

Jaa ystävällesi

Samankaltaisia ​​artikkeleita

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.