yrka10

Yritysideakilpailut opettavat

Miksi tarvitaan yritysideoita, yrityksiä ja yrittäjyyttä?

https://www.yrittajat.fi/yrittajajarjesto/yrittajyyskasvatus-ja-kouluyhteistyo/ :

” Koulutuksen työelämälähtöisyys ja työelämäyhteydet ovat entistä tärkeämpiä. Kaikista ei tule yrittäjiä, mutta yrittäjämäistä työotetta tarvitsee jokainen. Opetuksen on annettava perusta yrittäjämäisille valmiuksille, elinikäiselle oppimiselle ja ammattitaidon jatkuvalle vahvistumiselle. Yrittäjillä on tässä työssä tärkeä rooli.

Yrittäjyys ei ole erillinen oppiaine, eikä kyse ole vain liiketoimintataitojen opettamisesta. Yrittäjyys nähdään ajattelu-, toiminta- ja suhtautumistapana elämään.

suihkut
Kuva Tuula Malvisalo

Suomessa oli  294 965 yritystä vuonna 2020

–     Yritykset ilman alkutuotantoa. ( Lähde: Tilastokeskus 2020. Pl. maa-, metsä- ja kalatalous)

  • 1,4 miljoonaa ihmistä tekee töitä Suomen yrityksissä
  • Vain 0,2 prosenttia Suomen yrityksistä on suuryrityksiä
  • 93,1 prosentissa yrityksistä on alle kymmenen työntekijää
  • Yrittäjistä 69 prosenttia on yksinyrittäjiä
  • Yrittäjistä 35 prosenttia on naisia
  • Yritysten määrä on kasvanut voimakkaasti 2000 – luvulla

Yrittäjyyden edistäminen on Suomessa tärkeä yhteiskunnallinen tavoite, koska yritystoiminnan avulla parannetaan työllisyyttä ja yleistä hyvinvointia.

Yritysten merkitys työllistäjänä tulee tulevaisuudessa kasvamaan. Julkinen sektori tehostaa toimintaansa,  karsii omia tehtäviään ja työllistää näin entistä vähemmän. Yritysten sekä niiden palveluksessa työskentelevien ihmisten maksamat verot muodostanevat noin 80 % julkisen sektorin tuloista.

Väestö ikääntyy. Ennustusten mukaan tulevina vuosina noin kolmasosalla yrityksistä näyttäisi olevan sukupolvenvaihdos edessä.  Kun entisiä yrittäjiä jää eläkkeelle, nuoria yrittäjiä tarvitaan tilalle.

katinkulta
Kuva Tuula Malvisalo

Yrittäjyyttä voi oppia myös kilpailujen kautta

Uusyrityskeskus ENSIMETRI  (https://www.ensimetri.fi/nuorten-yritysideakilpailu-2022/ ) on jo parinkymmenen vuoden ajan järjestänyt nuorille (15-29-vuotiaille) yritysideakilpailuja.

Viime vuosina kilpailussa on ollut kaksi sarjaa (yrityssarja ja ideasarja):

  • Yrityssarja on tarkoitettu alle vuoden toimineille yrityksille.
  • Ideasarja on tarkoitettu uusille ideoille – millä idealla voisit tulevaisuudessa yrittää?

Kolme raadin mielestä parasta hakemusta kummastakin sarjasta on vielä haastateltu ja laitettu paremmuusjärjestykseen. Palkintoina rahaa. Raha houkuttelee kisaamaan.

Kilpaileminen saa aikaan sen, että nuoret perehtyvät yrittäjyyden ja yritysideoiden peruskysymyksiin. Tästä osaamisesta on hyötyä myös silloin, kun nuoret suunnistavat työelämään. He oppivat ideoimaan ja  analysoimaan ideoidensa mielekkyyttä . He ovat näin hyödyksi työnantajilleen ja sitä kautta itselleen sekä työtovereilleen– ja kannattavan toiminnan aikaansaamien  verotulojen kautta koko yhteiskunnalle.

Tänä keväänä on tietojeni mukaan  tulossa  eri organisaatioiden järjestämiä nuorten yritysideakilpailuja. Toiset nuoret opettajien ohella ovat hyviä oppaita ja sparraajia kilpailuista innostuneille nuorille. Kilpailut lisäävät tietoa ja opettavat yrittäjyyttä. Ne ovat mielestäni hyviä yrittäjyyskasvatusmalleja.

katinkulta2
Kuva Tuula Malvisalo

Nokian Business Race 2022

Viime marraskuussa olin mukana Nokian Silta-kampuksen tiloissa  tuomaroimassa  Nuori Yrittäjyys ry:n toteuttamaa yritysideakilpailua Business Race. Silta-kampuksella toimii Tredu ja Nokian kaupungin lukiokoulutus.

aulakuva0
Silta-kampus Nokia. Nuorten yritysideakilpailu on alkamassa. Kuva Mika Seppänen

Kilpailu toteutettiin ensimmäisen vuoden opiskelijoille. Tapahtumalle oli varattu muutama tunti aikaa 10.11.2022, mutta videot saattoi palauttaa myöhemmin. Palkintojenjakotilaisuus oli 16.11.2022.

Opiskelijat toimivat kilpailussa ryhminä, joten samalla siinä toteutui uusien opiskelijoiden tutustuminen toisiinsa ja ryhmäytyminen. Ryhmäytyminen alkaa siitä, kun ryhmän jäsenet oppivat tuntemaan toisensa mahdollisimman hyvin. Ryhmän merkitys oppilaan sosiaalisen identiteetin kehittymiselle, hyvinvoinnille, oman ja muiden suhteiden jäsentämiselle sekä oppimiselle on erittäin keskeinen. Ryhmässä lapsi tai nuori saa myös tuntea kuuluvansa johonkin ja tulevansa hyväksytyksi. Hän pääsee osallistumaan ja vaikuttamaan.  Joukkoon kuuluminen lisää opiskelun mielekkyyttä ja vähentää syrjäytymistä ja koulukiusaamista.

aulakuva1
Kuva Mika Seppänen

Nuori yrittäjyys ry:n Pirkanmaan aluepäällikkönä aloittanut Harri Paltila veti kilpailun mallikkaasti. Kilpailutapahtuman ja tuomarien välisenä koordinoijana toimi Sanna Paasimaa Kampus3- hankkeesta. NY-lähettiläät sparrasivat nuoria. Saimme n. 30 yritysideaa tuomaroitavaksemme. Nuoret olivat tehneet yritysideoistaan minuutin pituisen videon tai muun lyhyen esityksen. Tuomareina olivat Mika Seppänen (sivistysjohtaja Nokian kaupunki), Ozzi Järvinen (nokialainen yrittäjä, Pirkanmaan Yrittäjien hallituksen jäsen), Minna Ohtamaa (Nokian Uutisten päätoimittaja) sekä minä yrittäjyyskasvatusasiantuntijan roolissa (yrittäjyyskasvatusta ja yritysneuvontaa yli 20v). Sihteerinä toimi Tarja Nieminen (Nokian kaupungissa yrittäjyyskasvatusta eteenpäin vievä ja sitä kehittävä erityisluokanopettaja/ Emäkosken koulu, Nokian Yrittäjät ry:n sihteeri). Nokian kaupungilta yritysideakilpailun toteutusta seurasi yrityskoordinaattori Tiina Rinne-Järvensivu. Tredun puolelta mukana oli myös mm. Sami Hasila. Kokonaisuudessa oli muutakin porukkaa. Kaikkiin mukana olijoihin en valitettavasti ehtinyt tutustua.

tuomaristojamuutalussa
Tuomaristo ja toimitsijoita
Kuva Mika Seppäsen kännykkä

Kilpailutehtävä: YRITYSIDEA

Ryhmien oli mietittävä ja suunniteltava yritysidea, josta piti tehdä minuutin video tai muu havainnollinen esitys. Video oli kuitenkin ensisijainen tavoite.

Yritysidean osatekijät:

Yritysidea vastaa kolmeen peruskysymykseen

  1. Mitä? Kysymys tarkoittaa niitä tuotteita tai palveluja, joita yritys myy asiakkailleen.
  • Mihin tarpeeseen tuote tai palvelu on tarkoitettu?
  • Mitä hyötyä tuotteesta tai palvelusta olisi asiakkaalle?
  • Mikä olisi tuotteen tai palvelun kilpailuetu? Miten se erottuisi vastaavaan tarpeeseen myytävistä muista tuotteista tai palveluista?
  • Miksi asiakas ostaisi juuri tätä tuotetta tai palvelua? Mitä erinomaisuutta on tuotteessasi, palvelussasi tai niiden yhdistelmässä?
  1. Kenelle? Kysymys tarkoittaa yrityksen mahdollisia asiakkaita, KOHDERYHMÄÄ. Kenelle tuotetta/palvelua olisi mielekkäintä tarjota.
  • Mieti, millainen asiakas olisi kiinnostunein suunnittelemastasi tuotteesta tai palvelusta .
  • Voit miettiä asiakastasi esim. iän, sukupuolen, asuinalueen, harrastusten, tulotason yms. suhteen.
  • Jos aikoo myydä kaikille kaikkea, niin todennäköisesti se ei kiinnosta ketään erityisesti.
  • Mitä paremmin hahmotat ja tunnistat todennäköisen ostavan asiakkaasi, sitä helpompi Sinun on miettiä, millaiseen syöttiin tämä tarttuisi.
  • Hyvä kohderyhmä on tarkasti määritelty, tavoitettava, maksukykyinen, ja se erottuu joukosta.
  • Tarkka kohderyhmä on tarpeeksi pieni, että sille voidaan tehokkaasti kohdistaa mainontaa ja markkinointia, mutta tarpeeksi suuri, että siinä on kannattavan liiketoiminnan mahdollisuuksia.
  1. Miten? Kysymys tarkoittaa sitä, miten tuote valmistettaisiin tai miten palvelu toteutettaisiin.
    • Miten kokonaisuus toimisi?
    • Miten-kysymys auttaa kirkastamaan kilpailutilannetta ja sen, miten yritys eroaa jo olemassa olevista yrityksistä.
    • Kannattaa pohtia markkinatilannetta. Olisiko idealle tilaa? Olisiko sille kysyntää?
    • Mieti myyntiä ja markkinointia, miten suunniteltu asiakaskohderyhmä tavoitettaisiin (nettisivut, radiomainonta, lehtimainonta, flyerit, some, puskaradio…)
    • Miten paljon työntekijöitä tarvittaisiin, mahdollisesti henkilöstön osaamistarve, toimitilat, korjaushalli, kivijalkaliike, mahdollinen verkkokauppa, pop-up-myynti, välttämättömät tuotantovälineet ja tarvikkeet, yhteistyökumppanit, jakelu yms.
    • Mikä voisi olla toimintaan parhaiten soveltuva yhtiömuoto yms.? (toteutus yksin/yhdessä)
    • Nuorten kilpailussa Miten-osio on aika haastava ja siihen riittää vähempikin fundeeraaminen.

Yritysideassa voisi miettiä  myös neljättä osatekijää:

  1. Yrityskuva, Imago
    • Usein myös yrityskuva, imago liitetään liikeidean perusasioihin. Yritys voi haluta itselleen tietyn imagon, yrityskuvan. Imago voi liittyä yrityksen arvomaailmaan ja haluun tuoda sitä imagollaan esiin. Arvojen tulisi näkyä koko yrityksen toiminnassa. Toiminta taas usein vaikuttaa imagoon, joka voikin toteutua erilaisena, kuin alun perin olisi haluttu.
    • Yrityskuvalla eli imagolla tarkoitetaan sitä mielikuvaa, joka yrityksestä ulkopuolisille muodostuu. Yritys ei voi määrätä yrityskuvaansa, mutta se voi vaikuttaa niihin asioihin, joista yrityskuva syntyy. Yrityskuva voi olla hyvä tai huono, oikea tai väärä, mutta se on aina olemassa. Yritys voi omalla toiminnallaan vaikuttaa yrityskuvan muodostumiseen.
Mita kenelle miten
Mitä-Kenelle-Miten
Kuva Tuula Malvisalo

Tiimit saivat tutustua aluksi yritysidean teoriapuoleen Howspace-alustan kautta, jonne myös videot myöhemmin ladattiin. Yritysideatiimit olivat saaneet hyvän briiffauksen ja sparrauksen toteutuksiinsa. Nuori Yrittäjyys ry järjesti tiimeille sparrausapua.

Tuomaroitavaksemme saadut minuutin videot olivat suurimmaksi osaksi  yllättävän hyviä. Olin hämmästynyt, sillä yritysidean keksimiseen ja videon tekemiseen ei ollut kovin paljon aikaa.

tuomaristoa
Tuomaristoa
Kuva Mika Seppänen (etualalla)

Voittajat

Nokian Business Racen voittajatiimit olivat: Vhaiset linnut (Tredu), Robin Hoodit (lukio), Tylypahka4 (lukio) ja erikoismaininnan hauskasta, Kummeli-tyylillä toteutetusta videosta saivat Sorvan Pulttipojat (Tredu).

Voittajakolmikon ideat/videot todettiin samanarvoisiksi, joten niitä ei laitettu paremmuusjärjestykseen. Palkintoja jakoivat mm. Nokian Renkaat, Aito säästöpankki ja Nokian yrittäjät ry.

Voittajakolmikon ideat:

Tylypahka4: Digiapupalvelut

  • Selkeästi toteutettu kokonaisuus. Hyvin perusteltu palvelun tarve ja miten suunniteltu yritys vastaisi siihen tarpeeseen ja miten se eroaisi kilpailijoista. Asiakaskohderyhmä tunnistettiin ja se on olemassa. Paljon hyvää sisältöä. Tehtävänanto toteutui hyvin.
tylypahka
Kuva Lauri Vehkasalo

Robin Hoodit: Käytetyt tanssi- ja penkkariasut

  • Mietitty tuotteita, miten niitä hankittaisiin ja kenelle tuote on ensisijaisesti suunnattu. Hinnoittelua pohdittu. Idea toisi ratkaisun olemassa olevaan ongelmaan (kalliit juhlapuvut, joita käytetään yleensä vain kerran). Hyvin oivallettu, että idea kannattaisi toteuttaa pop-up-myymälämyyntinä, sillä tietyt ajankohdat vuodessa ovat juhlavaatteiden sesonkiaikaa. Video oli hyvin toteutettu, selkeä ja markkinoinnillinen. Videon lopussa on vielä myyvä kehotus: Tule hakemaan omasi”. Vastasi hyvin tehtävänantoon.
robinhood
Kuva Lauri Vehkasalo

Vihaiset linnut: Koruja kierrätystuotteista

  • Hyvä toteutus. Idea havainnollistettu liitutaululle, jota nuori esitteli videolla. Selkeästi koottu kokonaisuus: tuotteet, kilpailuetu, miten tuotetaan, missä myydään jne. Pohdittu myös markkinointia. Ehkä asiakaskohderyhmää olisi vielä voinut hieman tarkentaa. Muuten riittävän laajasti pohdittu kokonaisuus.
vihaisetlinnut
Kuva Lauri Vehkasalo

Erikoispalkinto Sorvan Pulttipojat: Renkaiden pulttien kiristys

  • Hauskan lyhytelokuvan keinoin toteutettu kokonaisuus. Video oli ”maustettu” kummeli-meiningillä. Videossa selvitettiin hyvin, mikä on tarjottava palvelu ja miksi palvelulle on kova tarve. Pihalla olevat rekat antoivat hyvän visuaalisen näytön asiakaskohderyhmästä. Pultinkiristäjien joukko ”toimitilasta” vyöryi kiristelemään kuorma-autojen ja rekkojen pultteja. Tästä tuli tosi hyvälle tuulelle!
pulttipojat
Kuva Lauri Vehkasalo
palkintotilaisuus
Palkintojenjakotilaisuus. Onnistunut kokonaisuus. Suosittelen Nuori yrittäjyys ry:n järjetämiä oppimisohjelmia. Kuva Lauri Vehkasalo

Muita tuomariston mielestä hyviksi todettuja toteutuksia olivat mm.

  • Vesipallerot, Tredu, sateenvarjoreppu
  • Good nurses, Tredu, kierrätys asiakkaan puolesta
  • Autot2, lukio, reittiapu
  • Narnia, lukio, nuorten työllistyminen
  • Soturikissat, lukio, suomalainen vaatebrändi
  • Liisa Ihmemaassa, lukio, mielenterveyshuolto kotisohvalla

Hyviä toteutuksia löytyi kyllä näiden lisäksi muitakin, mutta kaikkiaan tuomareiden tuli valita vain kymmenen jatkoon ja näistä kolme parasta palkinnoille .

Tämä oli tuomaristolle mieluisa tehtävä. Nuoret vaikuttivat innostuneilta ja varmasti oppivat yrittäjyyttä. Nuori Yrittäjyys ry näytti jälleen, miten nuoret saadaan mukaan yrittäjyyttä oppimaan. Ideoinnista on hyötyä myöhemmin myös työsuhteessa.

Yrittäjyyskasvatuksella vahvistetaan elämänsuunnistustaitoja.

 Toivotaan hyvää ja idearikasta vuotta 2023!

 Tuula Malvisalo

https://www.verkkovalmentajat.fi/blogit/yrittajyyskasvatus/

Yrittäjyyskasvatusasiantuntija, yrittäjyysasiantuntija, näyttötutkintomestari, yrittäjämentori (yrittäjän oppisopimus), Pirkanmaan yrityskummi ry:n yrityskummi,  taidemaalari

https://fi.linkedin.com/in/tuula-malvisalo-a35a2989

Instagram: do_your_best_today

Facebook: Mentori Tuula Malvisalo

Verkkovalmentajat.fi

Kasvata tietoasi  ja löydä potentiaalisi, liity Verkkovalmentajiin (verkkokurssit, verkkokauppa, blogit …)

 …………………………………………………

 

LINKKEJÄ YRITTÄJYYSKASVATUKSEN ÄÄRELLE

YES-verkosto ja Nuori Yrittäjyys ry – Apua yrittäjyyskasvatukseen

Yrittäjyyskasvatusasioissa ei tarvitse olla yksin. Oppilaitoksille on tarjolla apua erilaisten projektien ja yhteistyökuvioiden toteuttamiseksi. Yksi hyvä tietolähde ja tukipilari on YES-verkosto. YES-verkostoa (https://yesverkosto.fi/ ) on kehitetty mm. oppilaitos-työelämäyhteistyön ideointiin ja käytännön toteuttamisen mallien suunnittelemiseen.  Sieltä saa ideoita ja tukea yrittäjyyskasvatuksen toteuttamiseen.

Nuori Yrittäjyys ry

Nuori Yrittäjyys ry (https://nuoriyrittajyys.fi/  ) on voittoa tavoittelematon yrittäjyyskasvatuksen järjestö. Se tarjoaa  lasten ja nuorten yrittäjyys-, työelämä- ja taloustaitoja tukevia ohjelmia kouluille ja oppilaitoksille. Ohjelmat  ovat käytännönläheisiä ja maksuttomia.

Tralla.fi sivusto

“Tralla.fi – Yrittäjyystaitojen työkalupakissa voit tutustua yrittäjyyskasvatuksen malleihin ja löytää omaan opetukseesi sopivia materiaaleja, menetelmiä ja työkaluja – olet sitten opettaja, rehtori, opettajaopiskelija tai yrittäjyyskasvatuksen toimija. Voit myös itse toimia julkaisijana ja jakaa Trallassa helposti oman yrittäjyyskasvatuksen mallisi tai materiaalisi.”

Samankaltaisia ​​artikkeleita