hylätty ostoskori

Hylätty ostoskori

Mikä on hylätty ostoskori?

Usein ostajat lisäävät tuotteita ostoskoriin ja käyvät kassasivulla, mutta jostain syystä he eivät suorita ostoa loppuun. Tällaisia keskeneräisiä ostoksia kutsutaan “hylätyiksi ostoskoreiksi”
– Esimerkiksi asiakas on halukas ostamaan, mutta korkeat toimituskulut ovat saattaneet estää häntä tekemästä ostosta loppuun. Näin ollen ostoskori hylätään.

Miksi ostajat hylkäävät ostoskorin?

On useita syitä, miksi asiakas saattaa lisätä tuotteen ostoskoriin ostamatta sitä. He saattavat olla uteliaita ja tarkistavat kokonaishinnan mukaan lukien lähetyskulut ja verot. Tai he ovat lisänneet tuotteen ostoskoriin ostotarkoituksessa, mutta ovat hajamielisiä eivätkä pääse tekemään ostoksia loppuun.

Syyt vaihtelevat toimialoittain ja tutkimustiedot voivat antaa vastauksia tähän kysymykseen.

Vähittäiskaupan alalla nämä olivat yleisimpiä hylkäämisen syitä:

  • 34% oli vain katsomassa eli ei valmis ostamaan.
  • 23%:lla oli ongelmia toimituksen kanssa.
  • 18% halusi vertailla hintoja.
  • 15% päätti ostaa sen sijaan myymälästä.
  • 6% hylätty maksuvaihtoehtojen puuttumisen vuoksi.
  • 4% koki teknisen ongelman.

Tutkimus osoittaa, että noin 60-80% käyttäjistä, jotka menevät kassalle, eivät tee ostoksia loppuun. Jopa parhaiten optimoidussa kassaprosessissa hylkäysaste on 20%. 

Toimitus-, palautus- ja maksuvaihtoehdot

Nämä yksityiskohdat ovat tärkeitä ostajille. Jos he haluavat esimerkiksi ostaa kauniin puvun viikonlopuksi, mutta verkkokauppasi ei tarjoa toimitusta seuraavana päivänä, he menevät muualle.

Vastaavasti, jos heidän suosimansa maksutapa ei ole käytettävissä tai palautus ei ole helppoa ja kätevää, se voi riittää luopumaan ostoksesta.

Tämänkaltaiset yksityiskohdat ovat tärkeitä ostajille.

Kuinka verkkokauppa voi vähentää ostoskorin hylkäämistä?

Asiakkaan hylkäämä ostoskori ei vielä tarkoita lopullisesti menetettyä myyntiä. Tutkimusten mukaan jopa 60 % hylätyistä ostoskoreista on mahdollista pelastaa. Asiakas voi palata kauppaan oma-aloitteisesti ja tehdä tilauksensa loppuun esimerkiksi paremmalla ajalla, mutta asiakasta voidaan myös maanitella palaamaan esimerkiksi uudelleenmarkkinoinnin keinoin.

Hylättyjen ostoskorien palauttamisessa on lukuisia etuja. Ensinnäkin se auttaa lisäämään myyntiä. Palauttamalla hylätyn ostoskorin voit kasvattaa verkkokauppasi tuloja ja voittoa, seuraamalla asiakasta ja kannustamalla häntä suorittamaan ostoksensa loppuun. Asiakkaan saaminen myyntisuppiloon on halvempaa kuin yrittää löytää uusi asiakas, jolle markkinoida. Uudelleen kohdennetut mainokset ovat yleensä edullisia ja ostoskorin hylkäyssähköpostit ovat toinen kustannustehokas ratkaisu myynnin lisäämiseksi.

Toiseksi, kun palautat hylätyt ostoskorit, pystyt paremmin selvittämään alemman myynnin syyt. Jos tuotealennus on tehokas hylättyjen ostoskorien palauttamisessa, tuotteiden hinnoittelu saattaa olla keskimääräiselle kuluttajalle liian korkea. Jos asiakkaat samasta maasta hylkäävät ostoskorinsa, toimituskulut voivat olla liian korkeat. Saatat joutua tarjoamaan ilmaisen toimituksen, jotta se olisi edullisempi kansainvälisille asiakkaillesi. Tekemällä töitä hylättyjen ostoskorien palauttamiseksi sinusta tulee parempi verkkokauppias.

Muista, että asiakas osoitti kiinnostusta tuotteeseen, vaikka se johti ostoskorin hylkäämiseen. Jos asiakas hylkäsi ostoskorinsa, mutta aikoi ostaa tuotteesi, hän suorittaa ostoksensa mielellään. Kaupan omistajien tekemä virhe on olettaa, että asiakkaat päättivät olla ostamatta heidän tuotteitaan. Jopa pienen alennuksen tarjoaminen hylättyjen ostoskorien palauttamiseksi voi osoittautua kannattavaksi kaupallesi.

Mitä minun pitää tehdä?

Kuulostiko kaikki yllämainittu heprealta tai vähintään työläältä ja monimutkaiselta? No ei välttämättä, mutta meillä on sinulle hyviä uutisia. 

Verkkovalmentajien asiakkaana sinun ei tarvitse tehdä mitään. 

Mikä muuttuu?

Ostajia kannustetaan palaamaan verkkokauppaasi ja viimeistelemään ostoksensa automatisoitujen sähköpostien avulla.

Hylätyn ostoskorin jättäneelle lähetään ensimmäinen muistusviesti ostoskorista 2 tunnin kuluttua hylkäyksestä, toinen muistutus seuraavana päivänä. Kolmas viesti, jossa Verkkovalmentaja mahdollisesti voisi tarjota alennuskuponkia kaupan saamiseksi, on vielä kehitteillä. Jälkimmäistä kannattaa harkita, sillä siinä piilee paradoksaalisesti yksi syy hylättyyn ostoskoriin – ostaja saattaa hylätä ostoskorin siinä toivossa, että hänelle annetaan alennus.

Mitä tämä ominaisuus maksaa?

Se on 100% ilmainen ja tähän on oikeastaan kaksi syytä:
1. Se on tapamme sanoa “Kiitos” ja kannustaa Verkkovalmentajia.
2. Haluamme sinun myyvän enemmän 🙂

Uudelleen kohdennetut mainokset (Retargeting)

Automatisoitujen sähköpostien lisäksi voit myös kohdentaa mainontaa. Voit mainostaa ostajille, jotka ovat käyneet verkkokauppasi sivuilla tai esimerkiksi verkkokurssisi etusivulla.

Uudelleen kohdennetut mainokset voivat auttaa palauttamaan ostoskorisi palauttamalla asiakkaille juuri ne tuotteet, jotka he ovat hylänneet. Sinun on lisättävä kauppaan Facebook-pikseli tai Google Analytics, jotta voit esittää jokaiselle asiakkaalle tarkan tuotteen, jota he ovat käyneet katsomassa. Uudelleen kohdennetut mainokset toimivat tehokkaasti eikä sinun tarvitse omata edistyneitä markkinointitaitoja, jotta ne toimisivat hyvin.

Joko luit artikkelimme Facebook-pikseli: Mikä se on ja kuinka sitä käytetään?

Toivomme, että tämä artikkeli auttoi sinua oppimaan mitä tarkoittaa hylätty ostoskori ja kuinka hylättyjä ostoskoreja voi vähentää. Jos pidit artikkelista, tilaa uutiskirjeemme saadaksesi ensimmäisenä kuulla lisää kuinka voit hyötyä Verkkovalmentajat-palvelusta. Löydät meidät myös Facebookista.

Tilaa uutiskirje

Verkkovalmentajat

Jaa ystävällesi