Ota digivinkit haltuun ja menesty

Ota digivinkit haltuun ja menesty

Tämä kirjoitus sisältää muutamia tärkeitä vinkkejä markkinointiin ja myynnin edistämiseksi, jotka toimivat hyvin verkkobisneksessä. 

Kivijalka- vs. verkkomyynti

On yksi hyvin tärkeä seikka, josta puhutaan paljon – sinäkin olet varmasti kuullut siitä -, mutta joka kuitenkin jostain syystä usein sivuutetaan. Liekö syynä meihin vahvasti juurtunut malli siitä, mikä on oikeana pidetty järjestys toteuttaa asioita. Pohjustetaanpa asiaa hieman.

Verkossa myyminen eroaa merkittävästi kivijalkakaupan myynnistä mm. siinä, että kivajalkakaupan on oltava valmis ja tuotteet valmiina tiskissä odottamassa ostoksille saapuvaa asiakasta. Verkkokaupassa ja erityisesti verkkokurssien myynnissä tilanne on toinen. Sinä voit myydä etukäteen verkkotuotteita (mm. kursseja), jotka eivät ole vielä valmiita. Itse asiassa voit myydä niitä, vaikka et olisi vielä edes alkanut tekemään niitä. Tässä on sekin hienous, että voit jopa kerätä asiakkailtasi toiveita, mitä he haluaisivat tuotteen (kurssin) sisältävän ja painottaa asioita sen mukaisesti.

Voit kertoa asiakkaillesi, että tuote toimitetaan tai kurssi alkaa xx.xx.2021. 

Aloita markkinointi ENNEN kuin teet kurssin valmiiksi

Suosittelemme vahvasti, että alat heti alusta asti markkinoimaan (ja myymään) tuotetta (kurssia), jota olet suunnittelemassa. Voit alkaa tehdä verkkokurssia markkinoinnin ohessa tai vasta myöhemmin, jos haluat laittaa kaikki paukut markkinointiin. Markkinointi vie aikaa ja vaatii vaivannäköä. Tämä tuntuu tulevan aloittevalle digiyrittäjälle usein yllätyksenä. 

Verkkobisneksessä ajan ja energian jakautumisen suhde on tyypillisesti 20/80

Tämä tarkoittaa sitä, että käytät 20% ajastasi ydinosaamiseesi (esim. verkkokurssin tekemiseen) ja 80% tuotteesi markkinointiin. Jep. Tämä vaatii hieman erilaista asennoitumista kuin mihin on totuttu. Mutta lupaamme sinulle, että kun todella sisäistät tämän asian ja alat toimimaan sen mukaisesti alat takuulla saada tulosta aikaan! 

Miten voit auttaa asiakastasi?

Nykypäivän markkinointi ei ole enää “Osta! Osta!!!”-tyyppistä tyrkyttämistä. Parhaat asiakassuhteet ja myyntitulokset saadaan sillä, kun asetumme potentiaalisen asiakkaan asemaan ja selvitämme, miten voisimme auttaa häntä. Markkinoinnin näkökulma keskittyy siis auttamiseen. Jotta voimme selvittää, miten voimme auttaa, meidän täytyy tietää asiakkaan ongelmista. Meidän täytyy päästä asiakkaan pään sisään ja elämään hänen elämäänsä, jotta löydämme hänen ongelmansa ja voimme sen jälkeen myydä niihin ratkaisun tuotteemme muodossa. 

Sähköpostilista

Markkinointimateriaalissa kannattaa siis keskittyä asiakkaan auttamiseen ja mielellään antaa hänelle jotain apua ihan ilmaiseksi. Samalla, kun annat hänelle apuasi ilmaiseksi, kannattaa houkutella hänet liittymään sähköpostilistallesi. Voit lähettää apusi hänelle sähköpostin välityksellä, jolloin saat hänen sähköpostiosoitteensa. Samalla pyydät häntä hyväksymään sähköpostilistallesi liittämisen (tutustu tässä yhteydessä GDPR-käytäntöön). 

Saat tällä tavalla kerättyä listan sähköpostiosoitteita ihmisiltä, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita aiheestasi. Sähköpostin välityksellä voit tehdä tunnetuksi omaa osaamistasi ja jakaa potentiaalisille asiakkaillesi hieman lisää ilmaista apua. Kun he sitä kautta vakuuttuvat sinun kyvystäsi auttaa heitä, he ostavat tuotteitasi ja palveluitasi mielellään. Samaa kanavaa käyttäen voit lähestyä heitä myyntikampanjalla.

Sähköpostimarkkinointiohjelmia on nykyään paljon erilaisia, tunnetuimpia on mm. MailChimp (saatavilla myös ilmaisversio) ja ActiveCampaign. 

Tuo asiantuntemuksesi esiin kirjoittamalla blogia tai tekemällä videoita

Voit tehdä asiantuntijuuttasi tutuksi myös kirjoittamalla blogia aiheestasi. Samalla voit auttaa asiakastasi ja tarjota blogin kautta mahdollisuutta liittyä sähköpostilistallesi. Blogi-kirjoituksissa on sekin hyvä puoli, että ne ovat aina saatavilla ja hakukoneiden löydettävissä. Tämä on ilmaista ja vaivatonta markkinointia sinulle. Blogikirjoituksia voi myös helposti jakaa sosiaalisessa mediassa.

Lue lisää blogi-palvelustamme täältä.

Myös videoiden tekeminen esim. YouTubeen ja niiden jakaminen on tullut entistä suositummaksi asiakkaiden hankkimiskanavaksi.

Kannattaa valita ensimmäiseksi sellainen tapa, joka tuntuu itsestä luontevalta. Jos tykkäät kirjoittaa ja pystyt siten ilmaisemaan itseäsi selvästi ja ymmärrettäväksi, aloita blogista. Voit laajentaa myöhemmin videoiden pariin. Tai toisin päin. Kaikkea ei tarvitse heti osata. Tekemällä oppii ja virheitä ei kannata pelätä.

Seuraajakunnan kasvattaminen vie aikaa. Joten, jos ensimmäiset julkaisut eivät ole ihan täydellisiä, niitä voi kyllä parannella myöhemmin. Yleisöä tuskin on heti tuhatpäin niitä lukemassa / katsomassa.

Tarjouskampanjat

Tarjouskampanjoiden aikana tehdään yleensä isoin myynti ja niitä kannattaa hyödyntää. Voi olla hyvä ottaa tämä huomioon heti alussa tuotteen hinnoittelussa. Haluat ehkä laittaa normaalihinnan vähän korkemmaksi, jotta voit antaa suurelta näyttävän alennuksen tarjouskampanjassasi. Myynnin aikaansaaminen on hyvin pitkälti psykologiaa ja siihen kannattaa perehtyä.

Kampanja-aika 1-2 viikkoa on yleisin ja hyväksi havaittu, mutta tuotteesta riippuen se voi olla joku muukin.

Facebook-markkinointi

Facebook-markkinointi on suosittua ja tuottaa monelle hyviä tuloksia edullisesti. Voit käyttää mainostamisen alimmillaan vain 1€/päivä ja voit aloittaa ja lopettaa kampanjasi milloin itse haluat. Pystyt myös mittaamaan mainoskampanjasi tehoa.

Jos haluat tehdä maksullista mainontaa Facebookissa, sinun on tärkeää lisätä Facebook-pikseli sivuillesi. Kunhan toimitat meille Facebook-pikselisi, me asennamme sen puolestasi Verkkovalmentajat-palvelun sivuille.

Lue lisää blogistamme: Facebook-pikseli: mikä se on ja kuinka sitä käytetään

Fb-markkinointia voi olla hyvä käyttää myös sähköpostilistan kasvattamiseen tarjoamalla ilmaista apua sähköpostiosoitetta vastaan.

Lisää vinkkejä markkinointiin yhteistyökumppaniltamme

Lisää vinkkejä myyntiin ja markkinointiin saat yhteistyökumppaniltamme. Itseoppinut digiyrittäjä Karoliina Behm auttaa nykyään työkseen muita digiyrittäjiä markkinoinnissa ja tarjoaa runsaasti ilmaista materiaalia käyttöösi digimarkkinoinnin vauhdittamiseen sähköpostilistansa, webinaariensa ja bloginsa kautta.

Hänen sähköpostilistalleen kannattaa liittyä. Se käy kätevästi ilmoittautumalla webinaariin, jossa yhteydessä liityt hänen listalleen (malliesimerkki ilmaisesta avusta sähköpostiosoitetta vastaan). Tämän lisäksi hän luonnollisesti tarjoaa myös maksullista, yksilöllistä valmennusta sitä tarvitseville. (Jos ryhdyt Behmin valmennusasiakkaaksi, mainitse toki Verkkovalmentajat suosittelijaksi. Hänen yhteistyökumppaninaan tarjoamme sinulle jäsenmaksustamme 50%:n alennuksen kolmen kuukauden ajan.)

Tutustu Karoliina Behmin ilmaisiin digimarkkinointi-vinkkeihin hänen blogissaan klikkaamalla tästä.

Digimarkkinoinnin opettelu kannattaa. Se tulee sinulle takaisin kasvana myyntinä ja tyytyväisinä asiakkaina.

Toivomme, että tämä artikkeli auttoi sinua ymmärtämään digimarkkinoinnin merkitystä liiketoiminnallesi. Jos pidit artikkelista, tilaa uutiskirjeemme saadaksesi ensimmäisenä kuulla lisää kuinka voit hyötyä Verkkovalmentajat-palvelusta. Löydät meidät myös Facebookista.

Joko luit artikkelimme Kauppias, luo helppo ostopolku ?

Tilaa uutiskirje

Verkkovalmentajat

Jaa ystävällesi