aihe verkkokurssille

Kuinka löytää aihe verkkokurssille ja oikea markkinarako

Erään avainsanatutkimuksen (Nichehacks) perusteella sisältömarkkinoijat loivat luettelon kannattavista markkinaraoista.

He löysivät 2 531+ markkinarakoa.

Tiedämme, että tämä ei ehkä ole sinulle kovin rohkaisevaa, koska – jos luet tätä artikkelia – etsit todennäköisesti oikeaa aihetta verkkokurssillesi.

MUTTA alla selitetty prosessi saattaa helpottaa täydellisen markkinaraon löytämistä, joten sinun ei tarvitse lukea kaikkia 2 531 kappaletta läpi.

Tässä artikkelissa opastamme sinua kuinka löytää aihe verkkokurssille ja oikea markkinarako. Lataa ilmainen oppaamme ’40 verkkokurssi-ideaa’.

Mikä on markkinarako (niche) ja miksi se on tärkeää valita?

Markkinarako (markkina-alue) on tietylle tuotteelle erikoistunut markkinasegmentti tai verkkokussin tapauksessa tietty aihe .

Valitsemasi markkinarako määrittää tuotettavan sisällön tyypin ja kohderyhmäsi opiskelijat.

Esimerkiksi “kuntoilu- ja harjoittelumarkkinoilla” on lukuisia segmenttejä tai markkinarakoja. “Painonpudotusharjoitukset” on mahdollinen markkinarako ja jos sitä vielä kavennetaan, “Painonpudotusharjoitukset yli 60-vuotiaille” on toinen markkinarako ja niin edelleen.

Verkkokurssin oikean markkinaraon kohdistamisella on useita etuja: ensinnäkin hyvin kohdennetuilla markkinoilla on todennäköisesti pienempi este päästä markkinoille, mikä tarkoittaa, että sinne on helppo päästä, koska kilpailu on vähäistä.

Koska kilpailu on vähäistä, voit saada lisää näkyvyyttä omalla markkinaraollasi suhteellisen pienellä vaivalla. Kohdeasiakkaidesi helposti tavoitettavissa oleminen lisää myyntiä ja parantaa verkkonäkyvyyttäsi.

Niche-markkinat sopivat erinomaisesti suusta suuhun markkinointiin. Koska tarjoat ratkaisua tiettyyn tarpeeseen, ihmiset, jotka pitävät verkkokurssiasi hyödyllisenä, keskustelevat todennäköisesti muiden samassa asemassa olevien kanssa. Tämä helpottaa suusta suuhun markkinoinnin hyödyntämistä.

Pienen markkinan palveleminen antaa sinun myös luomaan suhteita opiskelijoihisi, olla heidän kanssaan tekemisissä ja muokata sisältöäsi heidän kiinnostuksen kohteidensa mukaan. Tämä auttaa sinua rakentamaan auktoriteettia aiheesi ympärille ja voit helpommin parantaa verkkomainettasi keräämällä myönteisiä arvosteluja.

Lopuksi markkinoinnin kannalta tarkka ja erikoistunut yleisö helpottaa kohdistamista oikeisiin ihmisiin ja parantaa konversioprosenttiasi.

Tehdään siis yhteenveto eduista, joita saat, kun valitset erikoistuneen markkinaraon verkkokurssillesi:

  • Matala kynnys, alhainen kilpailu
  • Parantaa verkkonäkyvyyttäsi ja auktoriteettiasi
  • Hyödyntää suullista markkinointia
  • Luo vahvat suhteet oppilaidesi kanssa
  • Helpompi markkinoida

Markkinaraon valitseminen on kriittinen vaihe. Jos teet tämän oikein, voit päästä markkinoille, joilla kilpailu on vähäistä ja palkkiot ovat korkeat.

Vaikka laajat ja yleiset kurssit voivat ehdottomasti toimia, markkinarakosi kaventaminen voi auttaa sinua rakentamaan verkkokurssin, joka tarjoaa ihmisille todellista arvoa. Kun menet aiheessasi syvemmälle, ihmiset tuntevat, että puhut suoraan heille.

Olemme luoneet luettelon 40 ideasta kannattaville verkkokursseille auttaaksemme sinua löytämään inspiraatiota uuteen verkkokurssiisi. Voit ladata sen ilmaiseksi täältä:

40 erilaista verkkokurssi-ideaa

Kuinka löytää täydellinen markkinarako ja aihe verkkokurssillesi

Nyt kun olet oppinut miksi on tärkeää valita verkkokurssillesi markkinarako, katsotaan, mitä sinun on otettava huomioon löytääksesi täydellinen aihe.

1. Ajattele osaamistasi ja intohimojasi

Oletko tietyn aiheen asiantuntija? Mistä olet intohimoinen? Onko sinulla kokemusta tietystä alasta?

Jos olet tietyn aiheen asiantuntija tai intohimoinen, sinulla voi jo olla yleisöpohja tai käyttövalmis materiaali, josta saat inspiraatiota.

Lisäksi on paljon helpompi aloittaa sisällön rakentaminen verkkokurssille, jos tiedät mistä puhut ja sinulla on kokemusta alalta.

Älä kuitenkaan ole huolissasi tietotasostasi valitsemassasi aiheesta. Jos et ole asiantuntija, sekin on ok.

Niin kauan kuin voit opettaa jotain arvokasta opiskelijallesi, sinun ei pitäisi liikaa huolehtia siitä, että olet alasi ehdoton paras.

2. Tunnista ostajapersoona ja mitä he tarvitsevat

“Ostajapersoona” viittaa kohdeyleisön tai käyttäjätyypin profiiliin, johon haluat keskittyä.

Keitä asiakkaasi ovat? Mistä he pitävät? Mitkä ovat heidän ongelmansa? Mitä voit tehdä heidän hyväkseen? Missä he viihtyvät verkossa? Mitkä ovat heidän demografiset tiedot?

Kun olet päättänyt, mihin aiheeseen sinun kannattaa keskittyä, mieti ensisijaisia ​​tarpeita tai ongelmia, joita tietyn markkinaraon asiakkaat saattavat kohdata.

Oletetaan esimerkiksi, että päätät luoda kurssin “juoksemisesta”, koska olet intohimoinen juoksija. Ajattele juoksemaan alkavan henkilön suurimpia “kipukohtia”. He saattavat haluta parantaa kestävyyttä, juosta nopeammin tai pidempään, harjoitella Helsinki City maratonia varten, saada apua juoksijoiden vammoihin ja niin edelleen.

Mieti, mitä potentiaaliset opiskelijasi tarvitsevat ja haluavat, vaikka he eivät ehkä olisi siitä vielä tietoisia. Kun olet kartoittanut kattavan “ostajapersoonan”, sinulla on selkeämpi käsitys siitä, miltä kurssisi tulisi näyttää.

3. Keskity hyötyihin

Asiakkaidesi tarpeiden ja toiveiden ajatteleminen ja verkkokurssisi päämäärään keskittyminen tekee kurssistasi houkuttelevamman mahdolliselle ostajalle.

Kun kerrot asiakkaillesi, mitä he oppivat kurssillasi ja mitä tuloksia he saavuttavat suoritettuaan kurssin, saat kilpailuetua itsellesi.

Ihmiset sijoittavat todennäköisemmin rahansa johonkin, joka takaa heille tietyn tuloksen ja ratkaisee tietyn ongelman heidän puolestaan.

Palataanpa edelliseen esimerkkiin. Olet päättänyt tehdä verkkokurssin “juoksemisesta” ja olet kartoittanut ostajapersoonan kipupisteineen.

Nyt on aika tarjota ratkaisu potentiaalisten asiakkaidesi ongelmiin ja luoda saavutettava tulos. Tämän prosessin lopussa sinun pitäisi pystyä kehittämään verkkokurssi-idea ja pitämään kurssiin nimi mielessäsi. Tässä tapauksessa se voi olla “Juokse ensimmäinen maratoni 30 päivän jälkeen”.

Tämä on hyvä esimerkki, koska se kohdistuu suhteellisen pieneen markkinarakoon (aloittelevat maratonjuoksijat) ja lupaa tietyn tuloksen (opi juoksemaan maraton 30 päivässä).

Tarvitseeko sinun olla aiheesi asiantuntija tehdäksesi verkkokurssin?

Monet verkkokurssin tekemistä harkitsevat ajattelevat: “En tiedä tarpeeksi opettaakseni muita” tai “En ole ehdoton asiantuntija aiheestani”.

Saatat kokea näitä tunteita, koska olet “vain itseopiskellut” tai ajattelet, että sinulla ei ole tarpeeksi pätevyyksiä opettaaksesi valitsemaasi aihetta.

Nämä tunteet voivat johtaa niin kutsuttuun “huijarin oireyhtymään”, psykologiseen malliin, jossa henkilö epäilee taitojaan ja pelkää joutuvansa paljastumaan “petoksena”.

Huijari-oireyhtymä on erittäin yleinen verkkokurssien luojien ja yleensä yrittäjien keskuudessa.

Kuitenkin – suurimman osan ajasta – nämä tunteet osoittautuvat perusteettomiksi: itseoppiminen ei välttämättä tarkoita, etteikö oppilaille voisi opettaa jotain arvokasta.

On myös muita ominaisuuksia, jotka tekevät opettajasta hyvän: kyky viestiä, oppilaiden kannustaminen, kyky auttaa heitä voittamaan vaikeutensa ja niin edelleen.

Lisäksi yleensä sinun tarvitsee olla vain yksi askel oppilaitasi edellä, jotta voit opettaa heille jotain uutta. Jos olet liian paljon edellä oppilaitasi siinä, mitä tiedät, sinun voi olla vaikeampaa kohdata heidät ja auttaa heitä saavuttamaan tavoitteensa.

Jos olet vain yhden tai kaksi askelta edellä oppilaitasi, voit ohjata heitä tehokkaasti oppimisprosessin läpi, koska muistat paremmin kyseisen vaiheen yleiset virheet ja sudenkuopat, jotka myös koit omalla ihollasi. ei liian kauan sitten.

Yhteenveto

Oman markkinaraon valitseminen on yksi tärkeimmistä vaiheista verkkokurssin rakentamisessa. Markkinarako määrittelee sisältösi ja asettaa suunnan kurssillesi.

Valitun markkinaraon valitseminen helpottaa erottumista joukosta, saada auktoriteettia, parantaa verkkonäkyvyyttäsi ja luoda vahvoja suhteita opiskelijoihisi.

Löytääksesi kurssillesi täydellisen aiheen, mieti tietojasi ja intohimojasi. Kun olet valinnut markkinat, yritä tunnistaa ostajapersoonan profiili ja keksiä tavoite, tulos, jonka opiskelijasi saavuttavat verkkokurssisi ansiosta.

Ja muista, että sinun ei tarvitse olla planeetan tietävin asiantuntija tehdäksesi verkkokurssin. Niin kauan kuin olet askeleen edellä oppilaitasi ja pystyt viestimään arvosta heille, kurssisi on menestys.

40 verkkokurssi ideaa header

Toivomme, että tämä artikkeli auttoi sinua saamaan lisätietoa miten voit löytää oikean markkinaraon verkkokurssille, jonka avulla hankit uusia asiakkaita ja kasvatat tulojasi tulevina vuosina. Jos pidit artikkelista, tilaa uutiskirjeemme saadaksesi ensimmäisenä kuulla lisää kuinka voit hyötyä Verkkovalmentajat-palvelusta. Löydät meidät myös Facebookista.

Joko luit artikkelimme Kuinka valita täydellinen nimi verkkokurssille?

Jaa ystävällesi

Samankaltaisia ​​artikkeleita